Схема на раздела

  • Alle virksomheter skal arbeide for et godt og forsvarlig arbeidsmiljø der ingen blir syke eller skadet pga. forhold i arbeidet. Det er mange aktører som bidrar til å forebygge arbeidsrelatert sykdom og skade, noen av dem er bedriftshelsetjenester og tilsynsmyndigheter (Arbeidstilsynet, Havindustritilsynet og Luftfartstilsynet). Disse tilsynsmyndighetene bidrar gjennom regelverksendringer, tilsyn og veiledning.

    Leger skal melde arbeidsrelatert sykdom til myndighetene og slike meldinger er en viktig kilde til at myndighetene kan arbeide forebyggende. Melding om arbeidsrelatert sykdom er lovpålagt etter Arbeidsmiljøloven § 5-3. Legen kan også melde om arbeidsrelaterte skader med pasientens samtykke (ikke lovpålagt).

    Tilsynsmyndighetene kan bruke meldingene til å følge opp at virksomheten forbedrer arbeidsmiljøet der pasienten jobber. Tilsynsmyndighetene kan også undersøke om arbeidsgiver har gjort nødvendige tiltak for å hindre at pasienten eller andre arbeidstakere blir syke.

    For pasientene betyr et utfylt skjema at de kan ta sin kopi med til bedriftshelsetjenesten og/eller til arbeidsgiver, og gjøre dem oppmerksomme på farlige forhold og behov for tilrettelegging.

    Dette vil kurset gi deg kunnskap om:

      • Hva er arbeidsrelatert sykdom og -skade?
      • Hvorfor melde arbeidsrelatert sykdom og skade?
      • Hva er forskjellen mellom arbeidsrelaterte sykdommer, yrkessykdommer og yrkesskader?
      • Hva skal du melde og hvor melder du? 
      • Hvordan kan du avdekke om en sykdom er arbeidsrelatert?
      • Eksempler på hva som skal meldes
      • Når skal du melde arbeidsrelatert sykdom og skade?


    Del 2 inneholder tre kasuistikker.

    I Del 3 lærer du hvordan du skal fylle ut meldeskjema om arbeidsrelatert sykdom og skade.

    Logo Arbeidstilsynet Luftfartstilsynet Havtil