Noen kjente faktorer i arbeidsmiljøet gjelder alle mennesker, uavhengig av yrke og bransje.  

Å påvirke og endre disse aspektene ved arbeidsmiljøet er viktig for å forebygge fravær og frafall og fremme helse. Det er viktig å prioritere dette framfor å bruke ressursene på velferdsgoder og trivselstiltak som for eksempel trening i arbeidstiden, fruktkurv og kake på fredag. I arbeidet med å forebygge fravær og frafall har partene på arbeidsplassen en viktig rolle, og da er det nyttig å kjenne faktorene igjen på sin egen arbeidsplass.

Forskning fra STAMI viser tydelig at det er mange sammenhenger mellom arbeidsmiljøfaktorer og helse. Sammenhengen mellom arbeidsmiljøfaktorer og helse er med andre ord godt dokumentert, men hvordan kan disse faktorene komme til uttrykk på arbeidsplassen?  



Seks faktorer med betydning for arbeidsmiljøet 

Du får nå presentert seks faktorer som påvirker arbeidsmiljøet - disse faktorene vil påvirke arbeidstakerens helse, jobbengasjement og virksomhetens resultater. For hver av faktorene finner du en innledende tekst etterfulgt av to eksempler på arbeidssituasjoner. For hver faktor beskriver vi en situasjon som kan være et eksempel på en god arbeidssituasjon, som kan gi et godt arbeidsmiljø, og deretter en belastende arbeidssituasjon som over tid kan føre til helseplager, redusert engasjement og økt fravær og frafall.


Krav og innflytelse

Uansett hva vi jobber med, så har vi én ting felles: Vi trives best på jobb når vi føler at vi gjør en god jobb.

Det er viktig å kjenne at det stilles høye krav til det vi gjør, og at kravene balanseres med muligheter for innflytelse, medvirkning og medbestemmelse i arbeidshverdagen. Opplevelsen av å kunne påvirke vår egen arbeidssituasjon reduserer mistrivsel og sykdom. Gode samtaler mellom ledelse og ansatte skaper et verdifullt samspill der alle kan føle seg sett og hørt.





Avklar forventninger

Å gjøre en god jobb gir oss en god følelse. Når vi utfører arbeidsoppgavene med trygghet og selvtillit, øker både trivselen og effektiviteten. Om vi derimot får motstridende krav fra forskjellige personer, eller må utføre oppgaver på en måte vi ikke forstår, gjør vi naturlig nok en dårligere jobb. Dette kan føre til dårligere helse og økt sykefravær.

Hvis ledelsen og de ansatte avklarer forventningene sammen, vil det bidra til et arbeidsmiljø der alle vet hva som gjelder. Da blir det lettere å gjøre en god jobb.





Åpenhet og respekt

Jobben er en viktig del av livet, og gode relasjoner til dem vi jobber sammen med er svært viktig for vår trivsel, trygghet og faglig utvikling.

Å kunne kommunisere åpent med våre kollegaer skaper samhold og reduserer konflikter. Forebygging og riktig håndtering av negative hendelser som mobbing og trusler reduserer risikoen for psykiske helseplager og sykefravær. 

Gode rutiner, som er godt kjent for alle i virksomheten, er viktig for varsling av negative hendelser. En god dialog mellom ledelse og ansatte bidrar til en åpen og positiv kultur. 






Møt sykepleier Per

I filmen under møter du Per. Han jobber i en pleie- og omsorgsinstitusjon, og møter ulike situasjoner i arbeidshverdagen som kan ligne på de faktorene vi presenterte ovenfor. Kjenner du dem igjen? 

  

  


Her får du en liten oppgave hvor du skal flytte bildene til riktig overskrift.




Vi har nå sett på tre faktorer som har betydning for arbeidsmiljøet, uavhengig av hvor du jobber. Nedenfor finner du fire faktorer til, før du skal få prøve deg på en oppgave hvor du skal se etter disse faktorene i ditt eget arbeidsmiljø.



Tilbakemeldinger og anerkjennelse

Tilbakemeldinger og anerkjennelse motiverer oss til å gjøre en bedre jobb og skaper ny energi og motivasjon. Det er positivt for helsen vår. Vi står sterkere i krevende arbeidssituasjoner og blir mindre syke.

Lønn er et viktig bevis for at arbeidet vi gjør har verdi. Men vi trenger også belønning i andre former. Opplevelsen av å jobbe et sted der vi blir både sett og satt pris på, og opplever rom for faglig utvikling og karrieremuligheter bidrar til å skape et arbeidsmiljø der det føles naturlig å gjøre sitt beste.





Samspill og partssamarbeid

En leder har stor betydning for hvordan de ansatte opplever sin arbeidsdag.

En synlig leder, som er støttende overfor sine ansatte og som rettferdig fordeler oppgaver, bidrar til å skape et positivt arbeidsmiljø. God kommunikasjon mellom ledere og ansatte skaper rom for å bli sett og hørt.

Å få tillit og mulighet til å påvirke vår egen arbeidssituasjon reduserer risikoen for mistrivsel og sykefravær. Sosial støtte og faglig oppfølging fra nærmeste leder gir trygghet for hver enkelt og positive ringvirkninger for hele virksomheten.





Forutsigbarhet

Mange endringer kan være positive og føre til bedre organisering og tilrettelegging av arbeidssituasjonen. Men når endringene fører til større omstillingsprosesser og nedbemanninger kan det skapes usikkerhet som går utover helse og produktivitet.

Opplevelsen av innflytelse og kontroll gjør det lettere å takle endringsprosesser for hver enkelt.

Å vite hva som skjer og hva man skal gjøre bidrar til forutsigbarhet i arbeidshverdagen. Derfor er det svært viktig å involvere alle ansatte i endringene, og utføre dem på en gjennomtenkt måte.